با ارزش‌ترین دارایی‌های جهان براساس ارزش بازار؛

وضعیت مالی اپل (Apple) طی سالیان گذشته چگونه بوده است؟

اپل (Apple) یک شرکت فناوری چندملیتی در آمریکا است و تیم کوک، مدیرعامل اپل در حال حاضر ۲ میلیارد دلار دارایی و چند میلیون از سهام اپل را به نام خود دارد که ارزش مالی آن معادل میلیون‌ها دلار است.

این شرکت که در زمینهٔ طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی صرفی، نرم‌افزار، سخت‌افزار رایانه و ارائه خدمات برخط (آنلاین) فعالیت دارد.

این شرکت نخست با نام شرکت رایانه‌ای اپل (.Computer Inc) در شهر کوپرتینو در درهٔ سیلیکون در ایالت کالیفرنیا تأسیس شد.

جالب است بدانید که شرکت اپل در سال ۲۰۱۷ برای دهمین سال متوالی، عنوان تحسین شده‌ترین شرکت فناوری اطلاعات در جهان به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر از سوی مجله فوربز، یکی از مشهورترین مجله‌های اقتصادی آمریکا و جهان برای هشتمین سال پیاپی (از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸) به عنوان با ارزش‌ترین برند جهان انتخاب شد.

 

ارزش سهام شرکت اپل در اوت ۲۰۱۸ در بازار از مرز یک تریلیون دلار گذشت و این نخستین‌بار بود که مجموع ارزش سهام یک شرکت به چنین سطحی می‌رسید و به این ترتیب اپل به نخستین شرکت در جهان با ارزشی بیش از یک تریلیون دلار تبدیل شد.

اپل در اوت ۲۰۲۰ ، نخستین شرکت خصوصی شد که ارزش آن به دو تریلیون دلار می‌رسید  در ۳ ژانویه ۲۰۲۲، اپل اولین شرکت بود که به ارزش بازار ۳ هزار میلیارد دلار یعنی بیشتر از تولید ناخالص داخلی بریتانیا رسید.

حسب اعلام فهرست فورچون جهانی در سال ۲۰۱۹ ،  ۵۰۰ با حدود ۲۳ درصد افزایش سوددهی، میزان سوددهی این شرکت به ۵۹ میلیارد و ۵۳۱ میلیون دلار رسید که پس از شرکت ملی نفت عربستان سعودی با نام سعودی آرامکو در جایگاه دوم سودآورترین شرکت بین‌المللی سال ۲۰۱۹ قرار گرفت.

از سوی دیگر از لحاظ درآمد در رتبه ۱۱ و از نظر مجموع دارایی‌ها در رتبه ۸۰ فهرست مذکور قرار گرفت.

 اپل تحت رهبری کوک اخیراً از مرز ارزش بازار ۳ تریلیون دلاری عبور کرده است، آن هم در شرایطی که درآمد شرکت در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال ۲۰۲۲، کاهش ۳ درصدی داشت.

البته برخی تحلیلگران معتقدند بر اساس رشد فعلی، ارزش اپل تا پایان سال ۲۰۲۴ ممکن است به ۴ تریلیون دلار برسد.

روش جدید کوک برای سوددهی اپل

تیم کوک روش جدید و سوددهی را برای اپل ایجاد کرده است.

از این رو او محصولات کاملاً جدیدی مانند اپل واچ را روی کار آورد و گذر از پردازنده‌ اینتل به تراشه‌های سری M را برای مک بوک اپل رقم زد، اپل هم‌اکنون در حال ورود به حوزه‌ هدست واقعیت ترکیبی است.

تجارت هدست کوپرتینویی‌ها با اپل ویژن پرو در فوریه‌ی ۲۰۲۴ (بهمن و اسفند ۱۴۰۲) آغاز می‌شود. کوک خود را به یک دارایی باارزش برای اپل تبدیل کرده است که پاداش‌های مالی او را بیش‌ازحد توجیه می‌کند.

 

بیشتر بخوانید:

 

نام :*
پست الکترونیک :
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود

لیست قیمت رمزارزها به زودی راه اندازی می شود